Jan Vytiska
Plátna Jana Vytisky na první pohled zaujmou svou temnou a provokativní estetikou, která může působit znepokojivě, někdy až děsivě. Vytiskovy obrazy však v sobě nesou mnohem více než jen prvotní vizuální šok. Při bližším pohledu se divák začíná nořit do vrstev jeho symboliky, objevuje skryté detaily a vizuální odkazy, které odhalují jeho zájem o nadčasové otázky existence a proměnlivosti života.
Opakující se motivy v jeho tvorbě zahrnují symboly s klasickým uměleckým významem, jako je kozel – často představovaný jako zdroj síly, vitality, ale i neklidu a temných sil. Vegetace, kterou Vytiska umisťuje na svá plátna, je dalším důležitým prvkem. Tráva a bující flóra symbolizují obnovu a nekonečný cyklus života, a to i v kontrastu s obrazy rozkladu a smrti, jako jsou tlející těla či hnijící ovoce. Tato kombinace živé přírody a dekadence evokuje motiv vanitas, který zdůrazňuje pomíjivost lidského snažení a nevyhnutelnost smrti, z níž ovšem vzniká nový život.
Zajímavostí je, že Vytiska propojuje své malířské dílo s moderními a populárními referencemi. Jeho obrazy obsahují odkazy na filmové a hudební scény, mystické prvky a bohatý folklór, což je výmluvné pro jeho způsob míchání klasických a současných vizuálních narativů. Prvky, které na plátnech používá, mohou zahrnovat obličeje, které divákovi připadají povědomé, protože autor čerpá inspiraci z kulturního podvědomí a společenských archetypů, které máme všichni hluboce zakořeněné. Tímto způsobem Vytiska vytváří zážitek, který je nejen esteticky intenzivní, ale také intelektuálně stimulující, přinášející nové otázky a interpretace každým novým pohledem.
Jan Vytiska vytvořil během svého pobytu na zámku celkem čtyři obrazy, které reflektují jeho osobitý umělecký styl a inspiraci. První dva obrazy, Zmije růžkatá a Rituál trpkých hroznů, jsou velkoformátová plátna, která odpovídají jeho tradičním motivům a formám a tím představují klasické příklady jeho tvorby.
Dalším významným dílem je diptych Horizontální cérka a Vertikální cérka, který byl inspirován moravským folklórem. Tato plátna lze chápat jako autorovu poctu městu Mikulov, které se pro něj stalo významným zdrojem inspirace. V obrazech se odráží propojení s místními tradicemi a zároveň také způsob, jakým interpretuje kulturní prvky skrze své umělecké dílo.
Zmije růžkatá
olej na plátně, 170 x 200 cm
Seznam zúčastněných umělců MVS "dílna" 1994–2010